In memoriam Glatt Ignác

  • In memoriam Glatt Ignác –Válogatás a Pécsi Székesegyházi Énekiskola alapító karnagyának repertoárjából (1888 – 1917)

    4.Giovanni Pierluigi da Palestrina: Missa „Papae Marcelli” – Gloria

    11.Tomás Luis de Victoria: Domine, non sum dignus

    15.Lodovico Viadana: Nisi Dominus


Teljes tartalom
# Szerző Cím Időtartam
1. Constanzo Porta Ecce sacerdos 3’27”
2. Orlando di Lasso Improperium 2’41”
3. Giovanni Croce Missa Tercia (Octavi toni)
Kyrie 2’10”
4. Giovanni Pierluigi da Palestrina Missa „Papae Marcelli”
Gloria 6’02”
5-6. Giovanni Croce Missa Tercia (Octavi toni)
Sanctus, Benedictus 2’16”
Agnus Dei 2’41”
7. Johann Joseph Fux Ad te Domine levavi 4’11”
8. Giovanni Pierluigi da Palestrina Deus tu convertens 4’08”
9. Giovanni Pierluigi da Palestrina Benedixisti Domine 3’23”
10. Giovanni Pierluigi da Palestrina Ave Maria 3’24”
11. Tomás Luis de Victoria Domine, non sum dignus 3’16”
12-14. Marcantonio Ingegneri Responsoria Feria Sexta in Parasceve
Tradiderunt me 2’12”
Jesum tradidit impius 2’00”
Caligaverunt oculi mei 5’12”
15. Lodovico Viadana Nisi Dominus 3’34”
16. Glatt Ignác Exsurge! 2’00”
17. Josef Schildknecht Requiem Op. 25.
Libera me, Domine 4’41”
18. Franz Joseph Schütky Domine salvum fac regem 4’09”
19. Michael Haller Tui sunt coeli a 5 3’44”

A művek kiválasztásánál – természetesen – elsődleges szempont volt olyan művek megszólaltatása, amelyek az iskolaalapító Glatt Ignác nevéhez, működéséhez köthetőek. Így került a válogatásba ORLANDO DI LASSO Improperium-a, mely az iskola indítását követő első fellépés műsorán szerepelt, vagy az adventi offertóriumok sorozata, melyekből még Glatt által kimásolt partitúráink és szólamkottáink vannak. FUX motettája egyébként az 1853-ban megindított négykötetes, reprezentatív reneszánsz liturgikus-zenei gyűjtemény, a Musica Divina motettakötetének első darabja, amelynek nyomtatott szólamkönyvei ma is rendelkezésre állnak. GIOVANNI CROCE ötszólamú Missa Tertia-ja (Missa Octavi toni) rövid tételeit vettük fel műsorunkba, s igyekeztünk hozzá „idomítani” PALESTRINA Missa Papae Marcelli-jének Gloria tételét, ami nyilván praktikus meggondolások folytán lett a korai Glatt repertoár része (a négyszólamú férfikar mellett csupán kétszólamú fiúkórus, ugyanakkor a hat szólam hangzása fél évezrede elbűvöli hallgatóságát).

A falso bordone éneklés a mai liturgikus gyakorlatból – ami többnyire a mise-liturgiára korlátozódik – szinte teljesen kiveszett, ám a 19. század végén, különösen az énekiskolai gyakorlatban a vasárnapi vesperák folytán még az öt vasárnapi vesperás zsoltárt, és a Magnificat-ot alternatim falso bordone feldolgozásban énekelték. Ennek állítunk emléket –antifona nélkül előadott – Nisi Dominus (Ps. 126/127) zsoltárral LODOVICO VIADANA feldolgozásában.

A regensburgi iskola a reneszánsz polifónia és a gregorián mellett előszeretettel tűzte műsorára a kortárs ceciliánus szerzők, mindenekelőtt a helyi, vagy az iskolához szoros szálakkal kötődők kompozícióit (Haller, Goller, Mitterer, Griesbacher, Mettenleiter, Witt és a többiek). Ebből a hatalmas repertoárból jelentős számú gyűjtemény található a Pécsi Bazilika kottatárában. Ezt a szellemet képviseli felvételünk utolsó néhány darabja. GLATT művét követően J. SCHILDKNECHT Requiemjének Libera me tétele, amelynek műsorra tűzését az indokolja, hogy mind Dulánszky püspök, mind Glatt igazgató-karnagy temetésén e művel vettek búcsút az iskolaalapítóktól. SCHÜTKY királyhimnusza a Székesegyház 1891-es felszentelésekor, I. Ferenc József császár és király bevonulása alatt hangzott el. A sort MICHAEL HALLER Tui sunt coeli kezdetű karácsonyi offertóriuma zárja. Haller Glatt tanára volt Regensburgban, majd hosszú időn keresztül levelezésben álltak; ez is magyarázza, hogy a kottatárban számtalan Haller kompozíció található. Itt hallható motettája még az 1980-as években is rendszeresen fölcsendült a karácsonyi ünnepkörben.