-
In memoriam Mayer Ferenc – Válogatás a Pécsi Székesegyházi Énekiskola harmadik igazgató-karnagyának repertoárjából (1938 – 1953/62)
7.Antonio Lotti: Crucifixus a 6
9.Bárdos Lajos: Audi filia
14.Kodály Zoltán: Missa Brevis – Gloria
# | Szerző | Cím | Időtartam |
---|---|---|---|
1. | Gregorián introitus | Dominus illuminatio meat | 4’22” |
2. | Orlando di Lasso | Domine exaudi | 2’16” |
3. | Giovanni Pierluigi da Palestrina | Laudate Dominum | 3’28” |
4. | Giovanni Pierluigi da Palestrina | Angelus Domini | 2’58” |
5-6. | Johann Georg Mettenleiter | Antiphonae ad lotionem pedum | |
Mandatum novum da vobis | 2’58” | ||
In hoc cognoscent omnes | 1’55” | ||
7. | Antonio Lotti | Crucifixus a 6 | 3’22” |
8. | Liszt Ferenc | Ave Maria in A | 6’59” |
9. | Bárdos Lajos | Audi filia | 3’06” |
10. | Deák-Bárdos Gy. | Confirma hoc | 2’25” |
11. | Kodály Zoltán | Jézus és a kufárok | 6’52” |
12-19. | Kodály Zoltán | Missa Brevis (in tempore belli) | 32’17” |
Introitus | 3’06” | ||
Kyrie | 2’41” | ||
Gloria | 4’07” | ||
Credo | 5’55” | ||
Sanctus | 2’40” | ||
Benedictus | 4’27” | ||
Agnus Dei | 6’14” | ||
Ite missa est | 3’07” |
Felvételünk anyagának összeállítása során elsődleges szempont volt olyan művek megszólaltatása, amelyek a harmadik igazgató-karnagy, Mayer Ferenc nevéhez, működéséhez köthetők. A korszakból kórusnapló nem maradt fenn, így főképp nyomtatott nagyheti programokból és koncertműsorokból válogattunk.
A gregorián ének ugyan kezdetektől az Énekiskola repertoárjának alapját képezte, mégis elmondható, hogy Mayer különös megbecsüléssel fordult az egyházzene legősibb műfaja felé. 1939-ben a felvidéki koncertkörútról hazafelé tartva Miskolcon adott hangversenyt a kórus, ennek műsorán kizárólag gregorián énekek szerepeltek. A Dominus illuminatio, amely az évközi 10. vasárnap introitusa, e koncert ráadásszáma volt. Magától értetődően hangsúlyos maradt a reneszánsz zene is, azonban Mayer működése alatt bekerültek a repertoárba kora-barokk művek (Lotti) és romantikus darabok (Liszt, Bruckner) is. Ennek megfelelően került válogatásunkba két PALESTRINA- és egy LASSUS-motetta, ANTONIO LOTTI számos Crucifixus-a közül a hatszólamú és LISZT FERENC A-dúr Ave Mariája, utóbbi kettő az említett koncertek műsorából.
A regensburgi iskola a reneszánsz polifónia és a gregorián mellett előszeretettel tűzte műsorára a kortárs ceciliánus szerzők, mindenekelőtt a helyi, vagy az iskolához szoros szálakkal kötődők kompozícióit (Witt, Haller, Goller, Mitterer, Griesbacher és mások). Ebből a hatalmas repertoárból jelentős gyűjtemény található a Pécsi Székesegyház kottatárában. Korábbi lemezeinken számos művet mutattunk be ebből a körből, ezúttal JOHANN GEORG METTENLEITERnek a lábmosás szertartására írt 2 antifonáját választottuk, amelyek az Énekiskola alapításától napjainkig elhangzanak a nagycsütörtök-esti liturgiában.
Mayer Ferenc fentieken túlmutató vitathatatlan érdeme, hogy elődeinél bátrabban nyúl kortárs magyar szerzők alkotásaihoz, s a maga idejében legkorszerűbb motettákkal gazdagította úgy a napi liturgikus zenét, mint a koncert-repertoárt (Harmat Artúr, Bárdos Lajos, Deák-Bárdos György, Kodály Zoltán). Érdekesség, hogy az énekiskolások hangját megőrző két rövid filmhíradó-részlet egyikén DEÁK-BÁRDOS GYÖRGY Confirma hoc című művének záró sorai hallhatók. KODÁLY ZOLTÁN Jézus és a kufárok című kórusműve a XX. századi magyar kórusirodalom kiemelkedő alkotása. Szövege kontamináció eredménye: első fele János evangéliumának sorain (Jn. 2:13-16) alapul, majd a szerző a szinoptikusok vonatkozó verseiből szinte szavanként válogatva alkot nagyszerű, kerek egészet, mindössze egy rövid saját betoldással. Felnőtt kórusokat is próbára tevő, drámai hatású alkotás, akárcsak a Missa Brevis.
Kodály 1942-ben hónapokat töltött a Mátrában, s itt írta (kizárólag orgonára) a Csendes misét (Organoedia ad missam lectam), amely alapján Budapest ostroma alatt, az Operaház légvédelmi pincéjében fejezte be vegyeskarra és orgonára írt miséjét Missa Brevis – in tempore belli címmel (később zenekari változat is készült). Az európai egyházi zene hagyományait összefoglaló, mégis modern remekmű született. A művet az óvóhelyre szorult művészek ugyan előadták, de a nyilvános bemutatóra még várni kellett.
Kodály és felesége a háború után több hónapot töltött Pécsett. Egy alkalommal váratlanul meglátogatta az Énekiskolát. Egyik művének kottáját kiosztva énekeltetni kezdte őket, s meglepve tapasztalta az Énekiskolában természetes magabiztos kottaolvasási képességet. A hallottak hatására felkérte a székesegyház énekkarát a Missa Brevis bemutatására. A háború utolsó évében megfogyatkozott az internátus létszáma, így mindössze 17 fiú és 12 férfi énekes adta elő a Missa Brevist. 1945. október 21-én a Székesegyházban csak négy tételt (Kyrie, Credo, Sanctus, Benedictus) énekeltek, november 19-én a Pécsi Nemzeti Színházban azonban már a teljes mű elhangzott. Utóbbi alkalom arról is nevezetes, hogy Kodály ekkor olvasta fel Magyar zenei nevelés című előadását, amelyben meghirdette zenepedagógiai programját.